Corfu Museum

Petsalis: Collection Of Corfu Island,Greece documents

Ευρετήριο Άρθρου

(Βοήθημά μας το εξαιρετικό βιβλίο του  Άλκη  Ξανθάκη «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ  1839- 1960.»

. Η φωτογραφία και η Κέρκυρα μέσα από αυτήν, νομίζω ότι είναι ένα ενδιαφέρον θέμα προς έρευνα. Σίγουρα υπάρχουν ανεξερεύνητες πλευρές του όλου θέματος. Πλευρές όμως που ξεφεύγουν μιας απλής παρουσίασης σαν αυτή.

Οι πρώτοι φωτογράφοι  ήταν και  ζωγράφοι. Η νέα εφεύρεση (1839) τους έλυσε τα χέρια και δεν ήταν πλέον υποχρεωμένοι να ζωγραφίζουν συνεχώς πορτραίτα.

Οι Κερκυραίοι φωτογράφοι εμφανίζονται και γίνονται γνωστοί στο Ελληνικό κοινό μετά την Ένωση της Επτανήσου με την άλλη Ελλάδα, δηλ. το 1864.

Οι πρωτοπόροι της Κερκυραϊκής φωτογραφίας, είναι οι ιταλοφερμένοι Αύγουστος Κόλλας και Βικέντιος Μπόρης, καθώς και ο Κερκυραίος Χαράλαμπος Βιτουλαδίτης. Χαρακτηριστικό το πως χρέωνε ο Βιτουλαδίτης την φωτογραφία είναι <<εικόνα εις μέτριον έλασμα (Δαγγεροτυπία) ένα κολωνάτο, ενώ για μία σε μεγάλο έλασμα 8 σελίνια>>.

Ο Αύγουστος Κόλλας εμφανίζεται για πρώτη φορά στην έκθεση Β!Ολύμπια στην Αθήνα το 1870, ενώ ο Βικέντιος Μπόρης εκθέτει μαζί με τον Κόλλα στα Γ! Ολύμπια το 1875.

Από το 1870 οι φωτογράφοι τύπωναν διακοσμητικές μακέτες κυρίως στο πίσω μέρος των φωτογραφιών όπου εμφανίζονταν και τα βραβεία που έπαιρναν στις διάφορες Εκθέσεις.

111111111111111mouseio_008

 

Τα βραβεία που εμφανίζονται μας βοηθούν στην περίπου χρονολόγηση της  κάθε φωτογραφίας. Eδώ,  η πρώτη  έχει τραβηχτεί πριν από την ημερομηνία των επόμενων βραβείων που έχει πάρει ο φωτογράφος, σε άλλη Έκθεση. Έτσι, η αριστερή φωτογραφία είναι μεταξύ  1878 και του 1888 που ο φωτογράφος έχει βραβευθεί  στην δεξιά φωτογραφία. Μια  άλλη μέθοδος χρονολόγησης είναι το σκηνικό και τα έπιπλα που χρησιμοποιούσαν . Στις αρχές το φόντο  ήταν μονόχρωμο και το μοντέλο απομονωμένο, έπειτα ,περίπου ανά δεκαετία αλλάζουν τα διακοσμητικά και τα σκηνικά.

Στην Κέρκυρα λόγω της γειτονίας της με την Ευρώπη αλλά και της Αγγλικής Αρμοστείας (1814-1864) υπήρχε φωτογραφική δραστηριότητα και από ξένους φωτογράφους πριν την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα. Εμείς όμως θα ασχοληθούμε προς το παρών μόνο με τους φωτογράφους που εξάσκησαν το επάγγελμα με έδρα την Κέρκυρα.

Αύγουστος Κόλλας

Ο Α. Κόλλας όπως περιγράφεται από τον  Καθηγητή Άλκη Ξανθάκη ( ΙΤΑΛΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ στην ΕΛΛΑΔΑ τον 19ο αιώνα).

mouseio_005aaraarmouseio_006aaarmouseio_007

mouseio_004_kollawww Το πορτραίτο του σε Δαγγεροτυπία  3/1/1853

collas_mouseio_001

O Αύγουστος Κόλλας φωτογραφημένος από τον γιο του Βικέντιο

L112.56  porta_reale_kollas qasgmouseio_001

___bujukiuytu

Οι πληρεξούσιοι του 13ου Ιόνιου Κοινοβουλίου, το οποίο ψήφισε την Ένωση των νησιών με την Ελλάδα, το 1863.


B.Borri

mouseio_008a4rtyyz mouseio_0096rejue673 shgiukfg6rf

borrimouseio_002

Πορτραίτο του Βαρθολομαίου Μπόρη

ileana_borri_piso__003 ileana_nona_piso_001 ileana_borri_001 

mouseio_005      mouseio_008 mouseio_016

xxxxmouseio_002 xxxxmouseio_006 a527borri

aileana23456789_001 aileana_017 aileana_011

aileana_1895_002 aileana_nona_1895_001 bmouseio_004

bmouseio_009 bmouseio_011 bmouseio_012

bstabilimento1 bmouseio_029 bmouseio_028

bmouseio_015 mouseio_007 

B.Borri et Figlio

borri___a Πατέρας και γιος mouseio_003u9phpy

xmouseio_019 xmouseio_018 xmouseio_014

xmouseio_010 xileana_borri_piso__002 xileana_borri_002

xileana_014 xileana_010 xileana_006

xileana_003 xauction_016 x531borri

x528_1borri x525borri  x2ileana_borri_002


James Cambell

Ο Ιάκωβος Κάμπελλ (1863-1922) ήρθε στην Κέρκυρα μετά το 1887. Πατέρας του ήταν ο Σκώτος Αρμοστής στην Πάργα,την οποία παρέδωσε στους Τούρκους.και μετά  εγκαταστάθηκε στην Τεργέστη όπου και γεννήθηκε ο Ιάκωβος. Εκεί ο Ιάκωβος παντρεύτηκε την Λουκία Zannini.

Απέκτησε τρία παιδιά, δύο κορίτσια και ένα αγόρι που ονομάστηκε Λουδοβίκος (1887- 1949). Το φωτογραφείο του Κάμπελ βρίσκονταν στην Νικηφόρου Θεοτόκη, στην πολυκατοικία δίπλα από το Αρσάκειο.Μετά τον θάνατό του 4/8/1922 σε ηλικία 59 ετών, τον διαδέχθηκε ο γιος του Λουδοβίκος ο οποίος μετέφερε το στούντιο στην οδό Κάποδιστρίου και το διατήρησε μέχρι το 1938. Συνελήφθη από τους Ιταλούς και εστάλη στο Λαζαρέτο και σε στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης. Απελευθερώθηκε μετά τον πόλεμο.

kamouseio_001 mouseio_002

cmouseio_001 cmouseio_023 

cmouseio_022cmouseio_027 camouseio_001

bamouseio_002aa

Διάφοροι

mouseio_017diamanti

 

minerva_21 minerva_1

dmouseio_020emouseio_004

dmouseio_021 emouseio_002

 

 

 

Κατά την περίοδο 1870-1876 εργάστηκαν στην Κέρκυρα και οι ιταλοί αδελφοί Marinelli που είχαν το φωτογραφείο τους στην  Calle Larga del Santo.Δυστυχώς οι μόνες πληροφορίες που έχουμε γι' αυτούς προέρχονται από τις σωζόμενες φωτογραφίες τους.

dmouseio_024 bemouseio_007bemouseio_008

Ιάκωβος Μάτσας (1900-1964).

 Ο Ι. Μάτσας γεννήθηκε στην Κέρκυρα.Η καταγωγή του ήταν από την Βόρειο Ήπειρο.Όταν τελείωσε το σχολείο κατατάχθηκεστην Χωροφυλακή.Έμαθε την φωτογραφία από την Κασσάνδρα Φωστήρα.Στην συνέχεια σπούδασε  στην Ιταλία.Όταν τελείωσε τις σπουδές του πήγε στην Αλεξάνδρεια και δούλεψε σαν φωτογράφος.Εκεί γνώρισε και παντρεύτηκε την Ρεζίνα Σούση, Κερκυραία.Το 1929 έρχεται στην Κέρκυρα και ανοίγει φωτογραφείο στον 2ο όροφο πάνω από το καφενείο του Παπαγιώργη στην Νικ.Θεοτόκη.Εργάζεται σε αυτό μέχρι τον πόλεμο.Δύο μέρες πριν το μάζωμα των Εβραίων ειδοποιείται  απο τον φίλο του χωροφύλακα Αλεξάκη και κρύβεται στον Ποταμό.Από εκεί περιπλανάται στα χωριά Βίστωνα-Σιδάρι-Οθωνούς από όπου φεύγει για την Ιταλία όταν πλέον οι σύμμαχοι έχουν καταλάβει το Ότραντο.Στην συνέχεια φεύγει για την Μέση Ανατολή-Αλεξάνδρεια-Κάϊρο.Το 1946 επιστρέφει στην Κέρκυρα και συνεχίζει να εργάζεται στο φωτογραφείο του  μέχρι το 1954 από όπου φεύγει οριστικά για το Σάο Πάολο όπου εκεί   ανοίγει φωτογραφείο και εργάζεται μέχρι και το θάνατό του το 1964.Η φωτογραφία γι'αυτόν ήταν το παν.Καθόλη τη διάρκεια της καριέρας του πήγαινε και παρακολουθούσε τις νέες τεχνικές,στην Ιταλία (Μιλάνο),στην Γερμανία για τα υλικά,τα οποία έκανε εισαγωγή όσο διάστημα βρίσκονταν στην Κέρκυρα.Σχεδόν όλες οι οικογένειες της Κέρκυρας έχουν φωτογραφίες του Μάτσα.Ήταν ο πρώτος που είχε διδαχθεί την τεχνική του Παστέλ και την εφάρμοζε στις φωτογραφίες του.

dmouseio_025 davdigabhl_1 emouseio_003


100

Διάφοροι άλλοι

mouseio_012agaggaaa

28705_119940221357329_100000240545504_219240_3052040_na

vmouseio_023vmouseio_005

kkmouseio_003 Μαλτέζικης καταγωγής Κερκυραίος φωτογράφος Dionisio Laferla του Francesco και της Αικατερίνης Περούλη του Θεοδώρου.Γεννήθηκε και βαπτίστηκε στην Κέρκυρα την 5η Οκτωβρίου του 1864.Σε ηλικία 28 ετών,στις 21/1/1892 παντρεύτηκε στην Κέρκυρα την δεκαεννιάχρονη Maddalena Spiteri του Antonio

kkmouseio_004Προφανώς Ιταλός Φωτογράφος.Υπάρχει φωτογραφία του στην Κέρκυρα το 1912.

smouseio_006 Παναγιώτης Σπίγγος του Αναστασίου.Γεννήθηκε στην Άνω Κορακιάνα το 1883 και πέθανε σε ηλικία 83 ετών

 Κερκυραϊκές Φωτογραφίες αγνώστων.

agileana_007  agileana234_001 

agileana234_001 agileana_009agileana_012agileana_013

agileana_1895_001 agileana_016agileana_019


agileana_020 agileana_1895_003 agileana_1895_004

agileana_georgios_mpotis_kai_mama_tou_001 agileana_nona_001 agileana_ralis_zografos_001

 

001 002 ileana_001

ileana_002 ileana_005 

 

Παρουσιάσαμε μία σειρά από τους υπόψη  μας κερκυραίους φωτογράφους. Οι περισσότερες λήψεις έχουν γίνει σε στούντιο, βέβαια οι φωτογράφοι αυτοί αποτύπωσαν και τοπία αλλά και διάφορες σκηνές από την καθημερινή ζωή των κερκυραίων.

Αναζήτηση

Corfu Museum

Corfu Museum….τι μπορεί να είναι αυτό;

Θα το έλεγα με μια λέξη…. Αγάπη! Για ένα νησί που το γνωρίζουμε ελάχιστα. Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούμε ν’ αγαπήσουμε ότι δεν το γνωρίζουμε. Στόχος λοιπόν είναι να το γνωρίσουμε όσο πιο βαθιά μπορούμε, μέσα από το χθες και το σήμερα, γιατί αλλιώς πως θα το αγαπήσουμε; Αγαπάω ατομικά και ομαδικά έχει επακόλουθο…. φροντίζω….. μάχομαι… και σέβομαι. Αγάπη προς την Κέρκυρα είναι το Corfu Museum και τίποτε άλλο.

Μετρητής

Εμφανίσεις Άρθρων
3879674