Ευρετήριο Άρθρου
(Βοήθημά μας το εξαιρετικό βιβλίο του Άλκη Ξανθάκη «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ 1839- 1960.»
. Η φωτογραφία και η Κέρκυρα μέσα από αυτήν, νομίζω ότι είναι ένα ενδιαφέρον θέμα προς έρευνα. Σίγουρα υπάρχουν ανεξερεύνητες πλευρές του όλου θέματος. Πλευρές όμως που ξεφεύγουν μιας απλής παρουσίασης σαν αυτή.
Οι πρώτοι φωτογράφοι ήταν και ζωγράφοι. Η νέα εφεύρεση (1839) τους έλυσε τα χέρια και δεν ήταν πλέον υποχρεωμένοι να ζωγραφίζουν συνεχώς πορτραίτα.
Οι Κερκυραίοι φωτογράφοι εμφανίζονται και γίνονται γνωστοί στο Ελληνικό κοινό μετά την Ένωση της Επτανήσου με την άλλη Ελλάδα, δηλ. το 1864.
Οι πρωτοπόροι της Κερκυραϊκής φωτογραφίας, είναι οι ιταλοφερμένοι Αύγουστος Κόλλας και Βικέντιος Μπόρης, καθώς και ο Κερκυραίος Χαράλαμπος Βιτουλαδίτης. Χαρακτηριστικό το πως χρέωνε ο Βιτουλαδίτης την φωτογραφία είναι <<εικόνα εις μέτριον έλασμα (Δαγγεροτυπία) ένα κολωνάτο, ενώ για μία σε μεγάλο έλασμα 8 σελίνια>>.
Ο Αύγουστος Κόλλας εμφανίζεται για πρώτη φορά στην έκθεση Β!Ολύμπια στην Αθήνα το 1870, ενώ ο Βικέντιος Μπόρης εκθέτει μαζί με τον Κόλλα στα Γ! Ολύμπια το 1875.
Από το 1870 οι φωτογράφοι τύπωναν διακοσμητικές μακέτες κυρίως στο πίσω μέρος των φωτογραφιών όπου εμφανίζονταν και τα βραβεία που έπαιρναν στις διάφορες Εκθέσεις.
Τα βραβεία που εμφανίζονται μας βοηθούν στην περίπου χρονολόγηση της κάθε φωτογραφίας. Eδώ, η πρώτη έχει τραβηχτεί πριν από την ημερομηνία των επόμενων βραβείων που έχει πάρει ο φωτογράφος, σε άλλη Έκθεση. Έτσι, η αριστερή φωτογραφία είναι μεταξύ 1878 και του 1888 που ο φωτογράφος έχει βραβευθεί στην δεξιά φωτογραφία. Μια άλλη μέθοδος χρονολόγησης είναι το σκηνικό και τα έπιπλα που χρησιμοποιούσαν . Στις αρχές το φόντο ήταν μονόχρωμο και το μοντέλο απομονωμένο, έπειτα ,περίπου ανά δεκαετία αλλάζουν τα διακοσμητικά και τα σκηνικά.
Στην Κέρκυρα λόγω της γειτονίας της με την Ευρώπη αλλά και της Αγγλικής Αρμοστείας (1814-1864) υπήρχε φωτογραφική δραστηριότητα και από ξένους φωτογράφους πριν την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα. Εμείς όμως θα ασχοληθούμε προς το παρών μόνο με τους φωτογράφους που εξάσκησαν το επάγγελμα με έδρα την Κέρκυρα.
Αύγουστος Κόλλας
Ο Α. Κόλλας όπως περιγράφεται από τον Καθηγητή Άλκη Ξανθάκη ( ΙΤΑΛΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ στην ΕΛΛΑΔΑ τον 19ο αιώνα).
Το πορτραίτο του σε Δαγγεροτυπία 3/1/1853
O Αύγουστος Κόλλας φωτογραφημένος από τον γιο του Βικέντιο
Οι πληρεξούσιοι του 13ου Ιόνιου Κοινοβουλίου, το οποίο ψήφισε την Ένωση των νησιών με την Ελλάδα, το 1863.
B.Borri
Πορτραίτο του Βαρθολομαίου Μπόρη
B.Borri et Figlio
James Cambell
Ο Ιάκωβος Κάμπελλ (1863-1922) ήρθε στην Κέρκυρα μετά το 1887. Πατέρας του ήταν ο Σκώτος Αρμοστής στην Πάργα,την οποία παρέδωσε στους Τούρκους.και μετά εγκαταστάθηκε στην Τεργέστη όπου και γεννήθηκε ο Ιάκωβος. Εκεί ο Ιάκωβος παντρεύτηκε την Λουκία Zannini.
Απέκτησε τρία παιδιά, δύο κορίτσια και ένα αγόρι που ονομάστηκε Λουδοβίκος (1887- 1949). Το φωτογραφείο του Κάμπελ βρίσκονταν στην Νικηφόρου Θεοτόκη, στην πολυκατοικία δίπλα από το Αρσάκειο.Μετά τον θάνατό του 4/8/1922 σε ηλικία 59 ετών, τον διαδέχθηκε ο γιος του Λουδοβίκος ο οποίος μετέφερε το στούντιο στην οδό Κάποδιστρίου και το διατήρησε μέχρι το 1938. Συνελήφθη από τους Ιταλούς και εστάλη στο Λαζαρέτο και σε στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης. Απελευθερώθηκε μετά τον πόλεμο.
Διάφοροι
Κατά την περίοδο 1870-1876 εργάστηκαν στην Κέρκυρα και οι ιταλοί αδελφοί Marinelli που είχαν το φωτογραφείο τους στην Calle Larga del Santo.Δυστυχώς οι μόνες πληροφορίες που έχουμε γι' αυτούς προέρχονται από τις σωζόμενες φωτογραφίες τους.
Ιάκωβος Μάτσας (1900-1964).
Ο Ι. Μάτσας γεννήθηκε στην Κέρκυρα.Η καταγωγή του ήταν από την Βόρειο Ήπειρο.Όταν τελείωσε το σχολείο κατατάχθηκεστην Χωροφυλακή.Έμαθε την φωτογραφία από την Κασσάνδρα Φωστήρα.Στην συνέχεια σπούδασε στην Ιταλία.Όταν τελείωσε τις σπουδές του πήγε στην Αλεξάνδρεια και δούλεψε σαν φωτογράφος.Εκεί γνώρισε και παντρεύτηκε την Ρεζίνα Σούση, Κερκυραία.Το 1929 έρχεται στην Κέρκυρα και ανοίγει φωτογραφείο στον 2ο όροφο πάνω από το καφενείο του Παπαγιώργη στην Νικ.Θεοτόκη.Εργάζεται σε αυτό μέχρι τον πόλεμο.Δύο μέρες πριν το μάζωμα των Εβραίων ειδοποιείται απο τον φίλο του χωροφύλακα Αλεξάκη και κρύβεται στον Ποταμό.Από εκεί περιπλανάται στα χωριά Βίστωνα-Σιδάρι-Οθωνούς από όπου φεύγει για την Ιταλία όταν πλέον οι σύμμαχοι έχουν καταλάβει το Ότραντο.Στην συνέχεια φεύγει για την Μέση Ανατολή-Αλεξάνδρεια-Κάϊρο.Το 1946 επιστρέφει στην Κέρκυρα και συνεχίζει να εργάζεται στο φωτογραφείο του μέχρι το 1954 από όπου φεύγει οριστικά για το Σάο Πάολο όπου εκεί ανοίγει φωτογραφείο και εργάζεται μέχρι και το θάνατό του το 1964.Η φωτογραφία γι'αυτόν ήταν το παν.Καθόλη τη διάρκεια της καριέρας του πήγαινε και παρακολουθούσε τις νέες τεχνικές,στην Ιταλία (Μιλάνο),στην Γερμανία για τα υλικά,τα οποία έκανε εισαγωγή όσο διάστημα βρίσκονταν στην Κέρκυρα.Σχεδόν όλες οι οικογένειες της Κέρκυρας έχουν φωτογραφίες του Μάτσα.Ήταν ο πρώτος που είχε διδαχθεί την τεχνική του Παστέλ και την εφάρμοζε στις φωτογραφίες του.
Διάφοροι άλλοι
Μαλτέζικης καταγωγής Κερκυραίος φωτογράφος Dionisio Laferla του Francesco και της Αικατερίνης Περούλη του Θεοδώρου.Γεννήθηκε και βαπτίστηκε στην Κέρκυρα την 5η Οκτωβρίου του 1864.Σε ηλικία 28 ετών,στις 21/1/1892 παντρεύτηκε στην Κέρκυρα την δεκαεννιάχρονη Maddalena Spiteri του Antonio
Προφανώς Ιταλός Φωτογράφος.Υπάρχει φωτογραφία του στην Κέρκυρα το 1912.
Παναγιώτης Σπίγγος του Αναστασίου.Γεννήθηκε στην Άνω Κορακιάνα το 1883 και πέθανε σε ηλικία 83 ετών
Κερκυραϊκές Φωτογραφίες αγνώστων.
Παρουσιάσαμε μία σειρά από τους υπόψη μας κερκυραίους φωτογράφους. Οι περισσότερες λήψεις έχουν γίνει σε στούντιο, βέβαια οι φωτογράφοι αυτοί αποτύπωσαν και τοπία αλλά και διάφορες σκηνές από την καθημερινή ζωή των κερκυραίων.